Skip to main content

En rätt så härlig insikt

Någon annans pioner.

Bara gör det.

Jag fascineras av hur yogan har förändrat synen på min kropp. Perspektivet har flyttats från att känna mig betraktad och kommenterad till att uppskatta vilken faktisk funktion de olika kroppsdelarna har. Rumpan. Den är kopplad till höftbenen som behövs för att kunna sträcka ut benen i alla olika vinklar. Magen. Dess muskler bär tillsammans med ryggmusklerna upp mig och ger mig stöd när jag springer, boxas eller yogar. Brösten. När jag fyller bröstet med luft kan jag andas lättare, orkar längre och får rakare hållning på köpet.

Mammas pioner.

Helalf.se

När jag ser bilder på kvinnor som yogar inspireras jag av deras styrka, smidighet och balans och vill bli bättre. Inte bättre än någon utan så bra som jag kan bli. Jag vet inte om jag någonsin känt så av att titta på en halvnaken kvinna tidigare? Efter alla dessa år känns det som att kroppens alla delar äntligen har fallit på plats.

En bakom ryggen-luring!

En luring bakom ryggen! Testa?

En favorit från Lesley Fightmasters video som jag nämnde i förra inlägget. När du väl får tag om foten ska du böja dig fram och ta i med andra handen mot golvet och andas lugnt i fem andetag. Upprepa med andra benet böjt. Testa!

Yoga

Jag nämnde för min kollega att jag hela tiden ser hur andra träningssätt, som löpning eller boxning, hjälper mig med yogan. Hon sa att det är tvärtom för henne. Yogan hjälper henne i allt hon gör och det har hon ju helt rätt i! Alltid tacksamt med perspektiv.

Från båten till handstående!

Gözde tipsade mig om den här videon i dag och jag visste att jag ville prova den direkt när vi kom hem. Nu lagade vi visserligen bönburgare, åt hemlagad glass och träffade på en hund stor som en björn i djuraffären när vi köpte kattsand innan men sen tog jag mig faktiskt tid att lägga 90 minuter på mattan.

Uppskattar särskilt serien från båten till handstående till båten till handstående till båten till handstående! Det var rätt många asanas som jag inte provat tidigare, särskilt de som innebär att man ska böja ihop benen och sträcka armarna bakom ryggen. I en position ska man böja höger ben i lotusställning, ta tag i tårna på höger fot med högerhanden bakom ryggen och böja sig ner med stöd av vänster hand. Sånt gillar jag jättemycket! Stretch och balans i ett.

Det här är alltså ingen nybörjarvideo och jag kan inte allt än men jag ser fram emot att öva och bli bättre. Dessutom illustrerar Lesley så tydligt hur man ska andas genom hela passet vilket uppskattas enormt. Den kombinationen är ju charmen med yoga!