Det första sponsrade inlägget på Instagram är här och som avsändare står kläddesignern Michael Kors (mest känd i Sverige som domare i Project Runway) och företag som Levi’s och Ben & Jerry’s står på tur. Precis som Facebooks Page post ads lyfter Instagram upp en redan befintlig bild med ett budskap, märker ut att den är sponsrad och sprider den sen till fler än bara de som följer företaget.

Jag har frågat Jan Fredriksson på Northern Link PR (som bland annat representerar FB och Instagram) om det kommer gå att styra annonserna mot kön, ålder och geo (eller varför inte taggar?) och om det går att använda data från Facebook. Gissar att de inte har ett rakt svar på den frågan men den är högst intressant för marknadsförare när annonserna väl kommer till Sverige!

Molly på Digital trends stör sig i en väldigt rolig kommentar på att Michael Kors använder en bild som inte är tagen av en smartphone och det är en del av min kritik mot Bregottfabriken. De använder inte bara proffkameror utan även bilder som är tagna i somras. Företag måste våga vara lite mer transparenta än så?

Jag tycker att Elle gör ett riktigt bra jobb med det! Deras Instagram-feed ser ut som, just det, en Instagram-feed. Och det trivs jag med.

Uppdatering: Här är resultatet av de första annonserna på Instagram.