Jag är sällan inne på Aftonbladet.se och går in enbart om någon länkat till något riktigt intressant. Sidan ger mig panik på alla sätt och vis så jag ser till att undvika den så långt det bara går. Det här är jag nästan ensam om. Enligt KIA-index kan Aftonbladet.se snitta på över 6 miljoner unika besökare under en vecka, helt otroliga siffror.

Parantes. I dag har Facebook 4 659 620 svenska konton, också det en mäktig siffra. Jag är medveten om att Aftonbladet.se har bytt till Facebooks inloggning i sina kommentarer (och läst om hur man kan missuppfatta det) men har missat hur resonemanget kring det har gått. Anledningen är glasklar – för att undvika troll och onödigt elaka kommentarer från anonyma – men det är intressant att Sveriges största sida väljer att inte äga sina kommentarer. Låt oss säga att Aftonbladet bygger en egen kommentarsfunktion, hur lyfter de då över alla tusentals kommentarer som skrivits på Facebook dit? Facebook äger väl sin plattform och det som skrivs på den? Eller är det här ett undantag? Slut på parantes.

Under varenda valfri artikel som når miljoner svenskar kan man välja att Gilla eller Dela till Facebook, maila till en vän eller skriva ut. Man kan även ”Tweeta” artikeln, ett ord som ingen twittrare använder, men som givetvis betyder att man delar artikeln till Twitter. Intressant är då att i sammanhanget räkna på att det bara finns 299 000 svenska Twitter-konton i Sverige och bara drygt hälften är aktiva. Nästan 6 miljoner läsare ser den här knappen, vet kanske inte vad den betyder, blir uppenbarligen inte intresserade av att skaffa Twitter och struntar helt enkelt i den.

Det här gäller ju inte bara Aftonbladet, ovan skärmdumpar från DN.se och Expressen.se, tvärtom finns det tusentals svenska sidor med delningsfunktion till Twitter. Tusentals. Vad skulle hända om dessa sidor introducerade sina läsare till Twitter? Om Nyhetsmorgon och Kvällsöppet faktiskt berättade hur man gör för att komma igång istället för att bara hänvisa till det som en självklarhet? Tänk dig en informationsdag för Twitter. Som är enkel att förstå och hjälper svenskarna över de första trösklarna. Som syns och hörs på allt från bloggar till hemsidor. Den 1 juli, funkar det? Min guide till Twitter i all ära men något mer bombastiskt! Vem är på?

Jag är rädd för att Tweeta-knappen nu betraktas med samma skepsis som QR-koder och det är ju ett alldeles för sorgligt öde för en så fin sida.

Uppdatering: Kampanj lät för reklamigt, kalla det för en informationsdag som följs upp med en info-ruta bredvid ordet Tweeta. Det gäller alltså inte enbart nyhetssajter utan alla som har en Dela till Twitter-funktion.