Guide till Twitter

Skärmavbild 2014-11-15 kl. 21.04.21

Här är min guide till Twitter! Eftersom jag dels har använt Twitter så länge (både privat och åt företag) och dels ser att det fortfarande dyker upp så många nya ansikten tänkte jag att det var dags för en. Det är en djungel när man startar så jag har gjort en guide som jag hade velat läsa när jag var ny och nyfiken.

Missa inte heller min guide med tips för företag på Facebook! Nu kör vi!

Twitter 2011

Kom igång!

Gå till Twitter.com och fixa ett konto, fyll sen i infon nedan.

Bio

Beskriv dig själv kortfattat och försök få med så många nyckelord som möjligt om vad du tycker om och brinner för, chansen att du får liknande följare ökar om de blir intresserade redan där och då. Skriv gärna vad du jobbar med men du behöver inte förklara att du twittrar privat, det förstår vi ändå. Låt gärna din personlighet skina igenom och tänk på att du bara har 160 tecken på dig (till skillnad från 140 tecken när du sen uppdaterar).

Min bio: ”Vegan: ~ Instagram: ~ sXe ~ Grispussare ~ Feminist ~ Bokslukare”. Den säger det mesta! Notera att du även kan använda hashtags. Hashvad? Det kommer förklaring lite längre ner!

Nickname

Vad kallar du din hemsida? Heter du något ovanligt? Har du redan ett smeknamn som du använder online? Kolla om det är upptaget! Använd helst samma namn här eftersom det är lätt att trilla in på fler sociala nätverk när man väl har börjat. Ditt för och efternamn fungerar fint men det ska helst inte var för långt. När du använder dina 140 tecken till att prata med någon så svarar de dig med ditt namn så det gäller att snåla lite!

Länken till din profil på Twitter är twitter.com/nickname. Lägg till det i inforutan på Facebook och i signaturen på din mail osv så att folk ser att du har ett konto.

Profilbild (avatar)

Avataren är väldigt viktig eftersom den representerar dig, flera gånger om dan. Ett leende skadar inte men det bestämmer du själv. Vissa har en tecknad bild, ikon eller kändis men troligtvis kommer du vilja att folk känner igen dig så småningom. Vad ska du ha kontot till? Vill du synas? Fundera över det! Du kan lätt kan byta bild om du ångrar dig. Vadsomhelst är bättre än ett ägg!

Gå in på din profil genom att klicka på ditt namn (till vänster) eller klicka på din profilbild uppe till höger och välj View profile. Sen tar du: Edit profile/Change your profile photo/Upload Photo/Save Changes.)

Utseende

Du kan använda Twitters egna designförslag att ha som bakgrund men det går även bra att ladda upp en egen bild eller googla fram gratis alternativ. Det är kul med något uppseendeväckande men det har egentligen ingen större betydelse.

Klicka på din profilbild uppe till höger, välj Settings/Design/välj bakgrundsbild och vilka färger du vill ha för länkar. Klicka sen Save changes.

Länk

Se till att länka till din hemsida, LinkedIn-profil eller en sida som visar vem du är, chansen är rätt stor att någon är nyfiken på dig och vill veta mer! På din profilsida kan du göra snabba justeringar genom att klicka Edit profile under omslagsbilden.

Omslagsbild

Välj en bild, helst med måtten 500 x 1500 pixlar. Flickr har några gratisversioner som du kan använda.

Klicka på Edit profile och välj Change header your header photo för att ladda upp den.

Språk

Många skriver en bio på engelska men twittrar sen på svenska. Du kan välja att göra båda och eller fundera över om det inte är bäst att ha två separata konton. Är du mest intresserad av vad som händer i andra länder är ditt val självklart.

Twitterlogo från 2011

Hur fungerar Twitter?

Tweet

En tweet, dvs en uppdatering, får vara max 140 tecken och den kan handla om vad du gör, vad du vill göra, något du sett, hört eller läst, något du står för, har noterat eller vill påstå eller kanske en fråga. Det kan också vara en bild, video eller länk, se nedan. Var personlig men inte privat är mitt tips!

Feed

Feed, eller Timeline, är de meddelanden som de du följer delar med sig av. Dessa hittar du under Home.

Länkar

För att få plats med en lång länk på bara 140 tecken kortar man ner den med hjälp av olika verktyg. Det vanligaste heter bit.ly och är en webbsida där du enkelt förkortar och kopierar din länk för att sen klistrar in den i din feed. Om du skapar ett konto på bit.ly kan du se statistik på hur många som klickat på länken. Uppdatering: numera har Twitter.com ett eget verktyg som förkortar så du behöver inte tänka på det, klistra bara in länken!

Retweet (RT)

En retweet, förkortas RT, är en upprepning av någon annans tweet. Ibland kan man se folk be om RT, då kan du välja att klicka på retweet-knappen eller avstå, det är upp till dig. En retweet speglar, liksom vanliga tweets, vem du är, vad du står för och vilket meddelande du vill dela med dig av. Du kan få info om vilka som har retweetat dina tweets, vilka som har nämnt dig (använt ditt namn med @ framför) och vilka som har börjat följa dig under fliken Notifications.

Mention (@nickname)

Om du skriver @ framför någons namn kommer den personen se att du har nämnt henne eller honom under fliken som heter Notification. Kika på den fliken då och då, där ser du alla som vill prata med dig. Om du använder Twitter i mobilen kan du få push-notis när någon nämner ditt namn (då dyker meddelandet upp på skärmen så fort det skickats).

Ett litet tips! Om du vill berätta för folk hur underbar eller rolig någon på Twitter är, börja inte med att nämna den personen för då ser bara era gemensamma följare den tweeten. Istället för att skriva @rockspindeln gjorde en bra guide! kan du skriva en punkt först .@rockspindeln gjorde en bra guide! – då ser alla dina följare det eller Titta vilken bra guide @rockspindeln har gjort!

Reply

Svara på det någon skrivit. Det är fritt fram för vem som helst att tycka till och komma med kommentarer till allt som skrivs. Det är troligtvis det enklaste sättet att komma i kontakt med en privatperson eller ett företag så prata på! På Twitter finns det inga trösklar till nya relationer och konversationen är nästan det viktigaste för att komma igång – även om du kanske bara vill iaktta i början! När du trycker Reply på en tweet som någon du följer har retweetat kommer både de personerna med i ditt svar. Du kan välja om du vill svara båda eller ta bort en av dem.

Details

Det kan finnas tillfällen då du vill dela vidare en tweet eller se vad andra har skrivit för kommentarer på den. Då kan du klicka i det varsomhelst i det vita området på tweeten så får du upp alternativet Details. Klicka på det. Då får du en URL till den tweeten samt ser alla konversationer som hör till. Du kan även klicka på de tre prickarna för att dela den vidare, bädda in den på en blogg eller hemsida, dölja en person eller blockera den.

Direct Message (DM)

DM är en privat tweet som du kan skicka till någon som följer dig och för att kunna få svar måste du följa tillbaka. Det går alltså bara att skicka ett DM om båda två följer varandra! När du har fått ett nytt meddelande syns en liten 1:a under Messages-fliken. Klicka för att öppna upp meddelandet och svara.

Hashtag (eller vad betyder #)

En hashtag samlar alla tweets som pratar om samma sak i en klickbar kategori om man använder # innan ordet, till exempel bokmässan – #bokmässan. Så fort du taggar, hashtaggar, något blir det klickbart och sökbart och om du klickar på ett sådant ord så kommer du till en feed där de bara pratas om just det ämnet. Testa! Du kan skapa egna tags (teman) eller haka på andras! Det kan röra sig om allt från himmel till jord – allvarliga ämnen eller bara på skoj.

På fredagar används ofta #ff #ffse som betyder Follow Friday, eller Följar Fredag på svenska, där ”se” står för Sverige och svenska twittrare. Där kan du hålla utkik om du ser någon som får beröm och glöm inte att själv lyfta upp de du gillar. Twitter handlar mycket om att ge kärlek för att få kärlek. Missa inte heller #nyttjobb om du söker jobb eller letar efter duktigt folk och testa att skapa ett eget tema, det är roligt! Själv använder jag ofta #vadveganeräter.

Listor

För att få översikt över de du följer kan du dela in dem i grupper genom att skapa listor. Klicka på den personen som du vill ska vara med i en särskild lista så att du kommer till dennes profil. Där ser du en ikon som ser ut som ett kugghjul, klicka på den och välj Add or Remove from lists. Där kan du skapa en ny lista så fort du valt ut någon att lägga till!

Favoriter

Om du gillar en tweet eller inte har tid att klicka på länken som verkar spännande kan du stjärnmärka den som favorit. Då sparas den under Favoriter och du kan gå tillbaka senare för att läsa det du var intresserad av eller bara minnas något fint som har skrivits. Det du stjärnmärker är synligt för alla och du hittar Favoriter i din profil.

Vad gör man?

Efter att du har startat kontot, skrivit bion och laddat upp en avatar börjar det roliga! Du kanske har hört talas om någon på Twitter som du tycker verkar intressant eller vet att en viss kändis du gillar har ett konto? Det går att söka på personer (politiker, författare, artister, skådespelare, programledare osv) men de riktiga guldklimparna kommer du stöta på av en slump. Lägg till genom att klicka Follow. Hur många du väljer att följa är såklart individuellt så testa dig fram. (För mig är runt 130 stycken lagom men de flesta följer fler.)

Följa (Following)

Följ de som du tycker verkar intressanta, de som är roliga, de som bjuder på smarta länkar, de som lär dig något. Twitter är bra på att ge förslag på vilka du ska följa och du kan även söka efter specifika ord för att hitta folk med gemensamma intressen eller yrke. Klicka på #Discover för att hitta tweets som du kan tänkas gilla, där finns även ett alternativ som heter Who to follow som kan ge dig lite tips.

Bli följd (Followers)

Skriv intressant/roligt/bjud på smarta länkar/ha din egen stil så ordnar det sig. Du behöver inte jobba med något särskilt för att passa in, alla är välkomna på Twitter och det viktigaste är att vara sig själv. Det kanske inte droppar in så många följare de första veckorna men ta kontakt med de du följer så följer de eventuellt tillbaka och prova med lite olika knep. Har du något specialintresse? Skriv om det! Bjud gärna på eget material i form av bilder, blogginlägg, videos osv.

Avfölj (Unfollow)

Var inte rädd för att ta bort någon som du inte tycker bidrar till din feed. Om det är någon som uppdaterar för mycket (spammar), jämt är bitter eller sur, skriver om saker som du inte tycker om eller står för är det bara att trycka på Unfollow. Du bestämmer själv vilka du vill följa och det är viktigt att du känner myset. Kom ihåg att Twitter har svängdörrar och att du kan följa dessa igen!

Uppdatera

Uppdatera regelbundet och om du glömmer i början, se till att bokmärka Twitter eller öppna den klient som du använder samtidigt som webbläsaren, så att du lättare kommer ihåg att gå in och kika. Givetvis är mobilen ett säkert kort in i beroendet så ladda hem Twitter-appen!

Statistik

Du kan mäta väldigt mycket på Twitter via olika verktyg. Hur ofta twittrar du? Hur ser din följarstatistik ut? Vilka hashtags används flitigt? Jag gillar till exempel TweetStatsTwitterCounter och ReTweet. Twitter har en hel uppsjö av användare som utvecklar egna verktyg och du kan enkelt hitta de som passar dina behov genom att googla.

2014 kom Twitter med ett eget statistikverktyg, inte en dag för tidigt! Logga in på Twitter Analytics och gå tillbaka om några dagar så kan du se vilka typ av resultat du kan få nytta av!

Twitterfågel från 2011

Vad betyder allt?

Home

När du klickar på Home får du upp din feed, alltså tweets från de du följer. Trends är de ämnen flest pratar om just nu, du kan klicka på dessa om du vill se vad de säger. För att något ska bli trending gäller det att 40 personer pratar om samma sak samtidigt. Klicka på ditt namn eller avataren till höger för att komma till din profil.

Profil

Här har du all din information samlad och när någon söker på ditt namn så är det den här sidan de ser. Om du vill kan du välja en tweet som representerar dig, klicka på de tre prickarna och välja Pin to your profile page. Då kommer den tweeten fästas högst upp bland dina tweets. Här syns även hur många bilder du har lagt upp, när du skaffade Twitter, hur många favoritmärkningar du har och antal listor. En bra översikt helt enkelt!

Skärmavbild 2014-11-15 kl. 21.45.15

Varför använder man Twitter?

Det finns flera anledningar! Du kan själv styra vilken typ av nyheter du vill ha beroende på vilka du följer, snabbt få information om det som intresserar dig, få underhållning från lustigkurrar som lockar sina följare till skratt, få nya vänner som du säkert kommer träffa i verkliga livet, utöka ditt nätverk inom den bransch där du själv är aktiv, få hjälp och tips när du söker jobb mm osv. Om du ställer en fråga är chansen stor att någon eller några på Twitter svarar och det är ju så mycket trevligare än att googla!

Twitter är dessutom perfekt för personlig marknadsföring så representera dig själv, tänk på att allt du skriver är sökbart och var medveten om att din mamma förr eller senare kommer få se vad du skriver. Var vänlig, hjälpsam och sympatisk, det kommer man otroligt långt på.

Klienter

Flera konton

Om du har flera konton, till exempel ett privat och ett på jobbet, är det skönt att ta hjälp av en klient som underlättar att hålla isär dem. Då kan du välja om det du postar skickas från ditt konto eller från ditt jobbkonto (se de olika klienterna för detaljer). Några av de vanligaste är Hootsuite och TweetDeck.

Mobil

Jag har en iPhone och där använder jag Twitters egna app och den är jag faktiskt väldigt nöjd med men det finns mängder att välja mellan! Fråga om råd på Twitter!

Nedan en klassisk fail whale, när Twitter har problem på sin sida!

Fail whale från 2011

Företag

Twittra åt företag

Oberoende av vilket företag du jobbar åt och vilken strategi ni har där så är det viktigt att tänka på vilken typ av uppdateringar följarna vill ha. Var öppen för en dialog och hör av dig till de som nämner företagsnamnet. I bland annat TweetDeck kan du lägga till en kolumn med ett utvalt sökord, till exempel IKEA. Så fort någon nämner IKEA så dyker det upp i flödet och du får på så sätt en bra överblick av vad som sägs om företaget. Om det är negativt är det perfekt att snabbt kunna hjälpa den kunden med lite utmärkt service. Notera att inte alla förstår att det de skriver är öppet för alla så om du svarar på något de skriver kan de reagera negativt och känna sig övervakade.

Tänk på att om du vill skicka DM till en kund så måste båda följa varandra. Var tydlig i bion med vilka ni är, vem som twittrar och när ni är aktiva. Om ni till exempel inte är tillgängliga efter klockan 16 på dagarna så skriv det. Försök att återkomma med svar inom 24 timmar, många väntar svar snabbare än så.

Var personlig men professionell, bjud på länkar som har med din bransch att göra, hitta på tävlingar och erbjudanden som enbart gäller för Twitter-följare osv. Ett upplägg är att skapa ett återkommande tema för en av veckans dagar, något som passar er.

Bädda in Twitter-feeden på er hemsida och uppmuntra era kunder att följa er på Twitter via era andra sociala medier, utskick och nyhetsbrev. Har ni en butik kan ni informera där om att ni finns på Twitter genom ett klistermärke vid kassan eller i fönstret till exempel. Glöm inte heller mailsignaturen!

Företag på Twitter

Svenska företag finns det gott om och det kan vara smart att följa andra för att se hur de jobbar, även om ni inte säljer eller marknadsför liknande produkter eller tjänster i vanliga fall. Skapa en lista för företag så att du enkelt kan få en överblick. Här finns en sammanfattning av svenska företag på Twitter, kika igenom om det är några som känns extra intressanta.

Bilder 

Twitter.com har ett eget verktyg som gör att du kan ladda upp bilder men du kan även koppla Instagram till Twitter i din Instagram-app så postas bilderna du väljer även på Twitter. Om du vill kan du välja att ladda upp 4 bilder på en gång som ett galleri och du kan även tagga en person i bilden.

Twittergrafik från 2011

Dela med dig!

Facebook

Det du skriver på Facebook kan även postas samtidigt på Twitter och tvärtom, från Twitter till Facebook. (Du kan även välja att bara posta det till Facebook som du märkt #fb om du väljer det alternativet.)

Blogg eller hemsida

Om du går in på Settings/Widgets/Create new hittar du flera smarta alternativ för att visa upp dina tweets, använd det som passar dig bäst! Jag har en widget på hemsidan som visar mina senaste tweets (det går att välja storlek, färger, antal tweets, mentions eller inte, osv) men du kan även lägga till en tweet button längst ner efter alla inlägg så att dina läsare enkelt kan twittra om det du skrivit.

Flickr

Använder du Flickr kan du posta dina bilder direkt till Twitter. Gå in på You/Your profile/Sharing & Extending/Your blogs (edit)/Add another blog och välj Twitter. (Twitter räknas ju som en microblogg.)

Twitterhumor från 2011

Avslutningsvis!

Viktigast av allt är att ha roligt och att våga fråga om du undrar något! Jag heter rockspindeln på Twitter och du får gärna höra av dig om du undrar något. Glöm inte @! Jag har en kategori här på bloggen som heter just Twitter och där finns det mer tips och knep. Om du tycker att något saknas lägger jag gärna till det, skriv en kommentar nedan så fixar jag det.

Hoppas att du har lärt dig något nytt! Jag bifogar mina kortare guider också! Lycka till!

Del 1. Folk att följa
Del 2. Vad betyder alla konstiga tecken?
Del 3. Vilka hjälpmedel behöver man?
Del 4. Sök jobb via sociala medier