Sammanfattning av frukostseminariet på Intellecta och presentationen av Twittercensus

Jag är tillbaka från Intellectas frukostseminarium där det presenterades siffror över hur många svenskar som finns på Twitter, baserat på data som samlades in under december månad. Hela rapporten finns att ladda ner som PDF.

Att vi var så få aktiva twittrare är intressant när man tänker på vilken genomslagskraft Twitter har. Vi börjar med lite siffror att grunna över!

  • 91 316 svenskar har ett Twitter-konto
  • 35 993 av dessa har twittrat minst två gånger totalt och minst en gång den senaste månaden (december)
  • 11 215 twittrar minst en gång per dag och räknas som de mest aktiva twittrarna

Majoriteten har skrivit mindre än 100 inlägg var men tillsammans har dessa knappt 100 000 svenskar bjudit på över 25 miljoner tweets.

Endast 6 procent har skrivit fler än 1000 inlägg och står för 68% av alla tweets på svenska. Igen:

  • 6 % av de mest aktiva twittrarna har skrivit 68 % av alla tweets
  • 50 % av de mest aktiva har skrivit 98.3 % av alla tweets

I maj 2009 skapade de flesta sitt konto men nu är trenden nedåtgående även om genomslagskraften för Twitter är som störst. Vanligast är att följa lika många som man blir följd av, runt 100 personer.

Det vore otroligt intressant att få veta vilken räckvidd de här drygt elva tusen twittrarna har. Vilka kanaler använder de? Hur bedömmer Google deras tweets? Vad betyder ett aktivt twitterkonto för en persons personliga varumärke?

Och hur ska företag förhålla sig till den här statistiken? Intellectas Hampus Brynolf gav svar på tal:

Företag bör vara där kunderna är. På Facebook. Men tyckarna finns på Twitter.

Läs mer om Twittercensus på Intellecta, Dagens Media, Resumé, Feber, Inuseful och missa inte intervjun som Fredrik gjort med Hampus till InternetWorld. Jag bifogar Hampus slides, tack för all statistik!