Jag läste i morse att Disney köper Maker Studio, en av de största innehållsproducenterna på YouTube, för miljoner och åter miljoner dollar. En av de som ingår i köpet är till exempel svensken PewDiePie, en skojfrisk kille vars kanal har 25 miljoner prenumeranter och nästan 4 miljarder visningar. Det är väldigt talande siffror. Disney har på sin kanal 119 000 prenumeranter och 10 miljoner visningar, som jämförelse.

Företaget som grundades 1923 köper sig alltså till fler tittare.

På samma sätt ser vi hur framgångsrika företag som Tumblr, Instagram och WhatsApp blir uppköpta av de stora jättarna. Och varje gång blir jag lika besviken. Om vi skulle sortera alla tjänster vi använder på nätet skulle det snart bli tydligt att de är några få ägare till de populäraste apparna och sajterna och att tydligen alla går att köpa för pengar.

Facebook äger delvis eller helt Instagram, WhatsApp och Spotify, Yahoo äger Hotmail, Flickr och Tumblr, Microsoft äger Skype, Xbox och MSN Messenger, Google äger YouTube, Blogger och Picasa – utöver Gmail, Chrome, Google Analytics, Google Translate och alla andra gratistjänster vi använder. Min iPhone och MacBook knyter mig till iTunes, Safari och AppStore.

Sam Sundberg har sen i somras försökt klara sig utan fyra av de största jättarna och berättar om hur det känns att lämna sitt sociala liv på SvD. Slutsatsen är att det är ensamt eftersom alla hans vänner och familjemedlemmar har stannat kvar. Anledningen till beslutet är att undvika övervakningen som vi har läst om det senaste året. Han använder bland annat Duck duck go istället för Google Search, Wuala för att spara saker i molnet och Line för att skicka meddelanden – till de av hans vänner som gått med på att byta tjänst för hans skull.

När jag fick höra om att Facebook köpt upp WhatsApp var jag först skadeglad för att Instagram fått 17 miljarder dollar mindre i sin deal, sen skärmdumpade jag de konversationer jag ville behålla och raderade resolut WhatsApp. Nu använder jag Telegram istället och har fått min syrra att haka på. Superfint gränssnitt! Men känslan dröjer sig ändå kvar – att vilken app eller sajt jag än faller för framöver så kommer den att köpas upp. För skrattretande summor.

Medan jag skriver det här dyker det upp en tweet om att Facebook köpt upp Oculus, ett spelföretag som använder sig av glasögon för att simulera en spelmiljö. Det här kommer inte ta slut förrän de har köpt upp allt. Internet kommer bestå av 5-6 aktörer som äger tutti baletti. Mitt förslag är att vi bygger ett nytt internet och tar med oss WordPress och Twitter dit innan det är för sent. Netflix kan få stanna kvar.