Vaknar av ett mention på Twitter om att jag är med i DN Lördag. *Instagrammar Instagram-artikeln*

För några veckor sen frågade Linus på Twitter efter en expert på Instagram och Sofia tipsade honom om mig, tack! Linus och jag hade ett jättetrevligt samtal som blev till en intervju som slutligen hamnade i dagens DN Lördag.

Extra fint eftersom hela delen är en Instagram-special så för första gången är alla bilder i tidningen från Insta. Eftersom webbversionen inte är uppe (än?) tänkte jag återge den här. Värt att nämna är att jag alltid kallar mig själv för användare, aldrig expert, det är ett begrepp som tidningar gillar.

I Sverige tros det finnas över 600 000 användare, enligt medieplaneraren och experten på sociala medier Helen Alfvegren.

– Facebook vill varken bekräfta eller dementera 600 000 stycken, en siffra som dök upp i höstas, så jag skulle chansa på att vi närmar oss en miljon under det här året.

Helen Alfvegren (@rockspindeln) tror att Instagrams framgångar beror på att allt fler har smartphones, att det är en reklamfri miljö och att tjänsten är ytterst lätt att använda.

– Det är ett enkelt sätt att kommunicera och få en snabb inblick i människors liv. Att man också med ett knapptryck kan dela med sig av bilderna till t.ex. Facebook och Twitter gör det till ett starkt komplement för den som använder andra sociala medier.

Hon ser också psykologiska orsaker till fototjänstens popularitet.

– Att fota med mobilen är inget nytt, men att med Instagram kunna ta en bra bild och sen lägga på ett snyggt filter räcker för att få användaren att känna sig som en proffsfotograf. Följarna bekräftar sen det med hjärtan och kommentarer.

En enkel förklaring till att många användare tar bilder på liknande motiv är enligt Helen Alfvegren att det handlar om vardagshändelser som upprepas.

– Det finns inte så mycket variation i vår vardag. Vi har liknande rutiner. Detsamma gäller lustigt nog när vi är på semester, därav alla bilder av ”fot mot solnedgång”.

– Jag tror att vi vill samlas kring gemensamma ämnen. Alla kan relatera till en katt eller en kall öl. När vi får respons på det så fortsätter vi.

Helen Alfvegren tror att Instagram kommer att växa i popularitet och hoppas att tjänsten inte förändras.

– Instagram har väldigt engagerade och lojala följare. Addera gärna tillval, men uppdatera inte i onödan. Typiska trender är att folk reinstar bilder, alltså tar skärmdumpar på kompisars bilder och postar på nytt i sin feed – det skulle Instagram kunna förenkla. Jag är även sugen på att kunna ta bort de filter jag aldrig använder och lägga till nya.

– Men samtidigt är frågan hur de ska tjäna pengar på tjänsten. Att det kommer dyka upp reklam inom en snar framtid skulle inte förvåna mig. Facebook började ju med att vara en samlingsplats för kompisar från förr och är nu en renodlad reklamyta för företag där alla ens vänner råkar befinna sig.

Nu ska jag iväg och instagramma en fika med en gammal kollega!