Jag har precis varit på ett möte med YouTube och frågade efteråt om jag fick dela med mig av deras siffror och det var okej! Jag kommer även få påfyllning via mail så det här inlägget kommer säkert uppdateras framöver.

Varje minut laddas 80 timmars videomaterial upp globalt och hälften av de klippen kommenteras och/eller delas. YouTube har 4 miljarder visningar varje dag varav 25 miljoner i Sverige.

Svenska siffror:

  • 4 miljoner svenskar besöker YouTube varje månad och tittar i snitt 14 minuter under den perioden.
  • 48% är kvinnor och 52% män.
  • Knappt hälften av dessa är mellan 15-34 år. (17,8% är 55 plus!)

Många av visningarna sker såklart via klipp som sprids på Facebook men om YouTube vore en tevekanal skulle de enligt TNS mätning vara den nästa största kommersiella kanalen. TV4 kommer snäppet före men YouTube når hela 64,4% av befolkningen i månaden.

Jag frågade varför det inte går att söka på filmer medan man tittar på ett klipp och de sa att de tittar på den möjligheten men att fokus just nu är på det nya utseendet där man bland annat kan se sina prenumerationer i ett flöde.

De tog upp HMs Versace-kampanj som ett spännande svenskt case där HM i princip byggde en kampanjsajt i mastheaden (den stora bannern på startsidan) vilket jag blev riktigt inspirerad av! Ser fram emot att se vad de hittar på med Marni!

Uppdatering: Kika på Show and Tell för tips och knep inför nästa kampanj!