Jag har funderat lite över anställdas inverkan på företags närvaro i sociala medier, eller okej, ganska mycket. Hur mycket betyder det för företag, som bestämt sig för att synas i sociala medier, att ha anställda som är aktiva även privat? Är inte det optimalt så säg? Är det kanske till och med bättre att de bygger upp sin närvaro genom sina anställda än via ett företagskonto?

Nu tänker jag främst på Twitter. Det finns flera företag som har ett officiellt konto samt flertalet anställda som twittrar privat men med uppdragsgivaren namn i presentationen. De sprider företagets rykte och representerar sin arbetsplats, vad de än har för disclaimer i bion. Som följare är det troligt att jag kommer handla/använda/sprida det varumärket om jag gillar personen i fråga, kanske ännu troligare än om det är det officiella kontot.

De anställda har dessutom chansen att med hjälp av varumärket bygga upp ett intressant nätverk även privat samtidigt som de ger företaget en personlighet och en röst. Kan det till och med vara ett alternativ för mindre företag att bestå av ett nätverk twittrare dvs anställda istället för att fokusera på ett opersonligt företagskonto? Eller handlar det om att vara tydlig med vilka som ligger bakom ett konto? Hur gör ni på era företag? Kommentera gärna!

Jag har passande nog läst lite smarta länkar som jag vill tipsa om!

  • Therese bloggar om hur McDonalds använder sociala medier och delar med sig av en intervju med deras ansvariga som spelades in nu under SXSW. Kika på den videon, den är rasande intressant. Bland annat berättar han att McDonalds har olika anställda som twittrar olika dagar så kunderna kan vänta tills det blir tisdag eller onsdag bara för att få svar från sin favorit. (Lägger upp videon längst ner i inlägget.)
  • På tal om omtyckta anställda på Twitter så har Emanuel sagt upp sig från Expressen, heja, och är väl ett bra exempel på vad som händer om man testar min teori. Jag försökte kolla upp hur många gemensamma följare han har med Expressen med hjälp av ett verktyg som Elwira tipsar om men eftersom det var mer än 500 stycken så det gick inte att få fram någon data. Intressant att det är så många! (Jag följer bara honom privat.)
  • Elwira listar en hel radda smarta Twitter-verktyg som jag inte kände till innan och ställer sig dessutom frågan Vem är det som äger följarna? appropå en CNN-anställd som nyligen fick sparken. Detta diskuteras i Read Write Webs blogg där de frågar sig om Rick Sanchez hade fått så många följare om han inte skyltat med att han jobbade på CNN och om de följarna nu ”tillhör” tevekanalen eller inte.
  • Annika tar i Resumé upp Carl Bildts tweet om Japan och kommenterar även den Chrysler-anställde som fick sparken för att han använde en svordom på Twitter. Hon poängterar att man som företag måste ha en social strategi att luta sig mot vid liknande situationer och säger ”Om man som anställd inte vet ramarna för vad som gäller på företaget så är det väldigt hårt att få sparken för ett Twitter-inlägg.”