I går fick jag mail från Mischa som jobbar med Pressbyråns kommunikation på Twitter.
Självklart vill jag först beklaga och berätta hur ledsen jag är för att du känner dig förolämpad pga vår kampanj. Jag vore glad om vi kunde talas vid för att höra mer om dina synpunkter på Pressbyråns vegetariska utbud och hur det kan utvecklas.
Jag blev uppriktigt glad av en ursäkt och han upprepade den även över telefon. Vi hade ett väldigt bra samtal där han förklarade att Pressbyrån aldrig någonsin menat något illa med en sådan här kampanj och det kom fram att ADn på Åkestam Holst (som gjort kampanjen) själv är vegetarian. Inget illa menat, okej, så över till det viktigaste – dialogen!
Ärligt talat så gör Pressbyrån alla rätt här. De har koll på vad som skrivs, på vilka som skriver det och kontaktar de som blivit upprörda på Twitter, Facebook eller via mail. De ber om ursäkt, lyssnar, frågar hur vi kan lösa problemet ihop och sträcker ut handen ytterligare genom att vilja ha en fortsatt dialog även efter att det här har blåst över.
Det finns en problematik i att erbjuda vegetariska korvar eftersom det skulle innebära att alla butiker behöver en till separat grill men jag fick fram att det vi framförallt saknar är variation. Att de har en pastarätt från Gooh innebär att det är den vi får äta år ut och år in. (Jag har ätit samma vegburgare på Max i 13 år, kom igen.) Det tog han till sig så jag ser fram emot lösning.
Efter samtalet känner jag mig väldigt nöjd med att Pressbyrån verkar ta den här frågan på allvar samt att jag fick förklara min syn på saken. Jag fick intrycket av att de verkligen är intresserade och lyssnar på sina kunder.
Min hjärtefråga är vegetariska alternativ och om vi tillsammans får igenom det skulle jag bli otroligt stolt och glad (och med vi menar jag vi vegetarianer). När jag surfar in på Åkestam Holsts hemsida ser jag att de även står bakom bananen i Felix-kampanjen. Symboliken är ju intressant, jag väljer att tolka den som en vegetarisk revolution. Fler bananer åt folket!