Skip to main content

Vad säger ditt personliga varumärke om dig?

I går tog jag en runda på stan och var bland annat förbi Pocket shops högkvarter för att surra lite med Emma och Bia. Jag har ju jobbat med dessa damer i fem år men har sällan tid att komma på besök så nu passade jag på!

Vi pratade självklart böcker, bland annat norpade jag Steve Jobs biografi, men även om personliga varumärken och hur viktigt det är, vilken bransch man än jobbar i. Twitter och bloggen är ju helt oslagbara verktyg för det och Instagram backar upp med bilder som kan fylla i de budskap man har eller bara fungera som dekoration, se ovan.

Framförallt tror jag på att bjuda på sig själv, utan att för den delen vara för privat, så att man får en chans att lära känna personen bakom profilen och där spelar bilder en väldigt stor roll.

Bonnier, som nyligen köpt upp Pocket shop, har flera förlag under sina vingar och nu fick jag höra att det är upp till förläggaren att bestämma vilka titlar som ska ges ut på respektive förlag och det är väldigt intressant. Det ger ju förläggaren en viss position i branschen, ett personligt varumärke om något, särskilt de som har en viss fingertoppskänsla.

Emanuels idé med Ajour är ju att skribenterna ska vara i fokus och egentligen är det ju så för alla tidningar och deras skribenter/bloggare. Se bara på Fredrik Backman på Café, Elsa Billgren på Elle eller Sandra Beijer på Rodeo. När de byter arbetsgivare är det troligt att läsarna flyttar med. I Värvets fina intervju med Lotta Lundgren berättar hon att en teveserie inte i första hand hänger på en bra idé utan snarare på vilka som är med, precis på samma sätt som man väljer att se en film pga skådespelarna.

Gissningsvis blir det egna varumärket ännu viktigare att behålla och vårda framöver, särskilt som fler och fler får upp intresset för fördelarna med sociala medier. Med eget varumärke menar jag även vilka sökresultat som dyker upp när en potentiell arbetsgivare söker på ens namn. Beroende på hur aktiv man själv är, desto mer kan man styra över vilken typ av information som dyker upp.

Ving har förstått grejen med sociala medier och just nu har du chansen att söka ett riktigt roligt jobb hos dem. Tips till företag som letar efter liknande personer är att alltid sikta in sig på användare som redan är aktiva i sociala medier och se vilken ton de har, vilka budskap de förmedlar och vad de står för. Jag tänker att det inte handlar om antal följare eller läsare utan om just det, vilket varumärke de förvaltar.