Vi såg jag nog halva Gotland i går, i alla fall den norra delen! Häng med och se hur det såg ut!

Norderstrand

Vi började morgonen med lite bus nere vid stranden.

Uffe hade gömt en skatt som verkligen uppskattades under några stenar!

Vädret var strålande även om det blåste lite lätt.

Tingstäde träsk

Efter frukosten hoppade vi in i bilen och stannade till vid ett träsk (som faktiskt är en sjö).

Det gick gäss på sjön och en massa skum (Loopcam-länk) hade samlats intill strandkanten. Jag ropade högt i bilen att jag skulle bada och tog med kläderna till stranden.

Väl där blåste det iskalla vindar så jag fick svepa handduken runt mig och njuta av utsikten istället (även om det bitvis var lite svårt att se).

Fårö

Vi fortsatte vår resa och tog färjan över till Fårö för att titta på raukarna.

Samma färja som Ingemar Bergman enligt uppgift tog varje dag för att köpa tidningen. Nedan, Fårö kyrka där han ligger begravd.

Eftersom klockan närmade sig tolv siktade vi in oss på ett lunchställe och fastnade för ett 50-tals hak längs vägen.

Creperie Tati

Det gick liksom inte att motstå!

Vi tog varsin Garbo med spenat, valnötter, russin, chevre och Emmenthaler och ett trevligt bord inomhus.

Bakom Oskar tittade den här söta flickan fram!

Elvis var såklart kung och Oskar berättade senare att de brukar ha James Dean-kvällar. Utanför stod ett gäng motorcykelfantaster av den gamla skolan och blev fotograferade så jag passade också på, i smyg.

Maten var riktigt god och rekommenderas verkligen!

Efter lunchen stannade vi till i en fårhage men det får jag visa i ett annat inlägg. Istället hoppar vi direkt vidare till dagens höjdpunkt!

Langhammars

Jag har inte varit på Gotland i vuxen ålder men fick genast Mikael Wiehes låt på hjärnan när vi promenerade ner till vattnet. ”… från Bohus klippor till Gotlands raukar.”

Det var fantastiskt vackert och fascinerande, en bra kombination.

Vilka otroliga fenomen!

Klart imponerande men jag tror faktiskt att stenarna och vattnet är det jag kommer minnas mest.

Helt oemotståndligt att inte ge sig ut och hoppa från sten till sten!

Det blåste även här och det fanns tillfällen när jag nästan blåste ner i vattnet men det gjorde inget!

Perfekta att kasta macka med!

Vi såg en manet, något väldigt exotiskt för en stockholmare!

Här blåste jag nästan bort.

Vi lämnade raukarna och fortsatte längs kusten. Havet alltså…

Sylvis döttrar

Vi passade på att fylla på sockerförrådet på Sylvis döttrar och eftersom både ville ha valnötsmarängen med chokladfyllning och den syltfyllda sockermunken beställde vi det och delade lika.

Oskar fastnade på bild, även om han trodde att jag inte hann! Vi fortsatte vår resa och jag njöt av landskapet som passerade förbi.

Från bilfönstret

Tyvärr kan man inte stanna till överallt men det går ju bra att försöka dokumentera så gott det bara går.

När vi körde förbi en riktigt vacker ort frågade jag Oskar vart vi var och han svarade på grötig gotländska. Leirgrau. Va? Stava det, uppmuntrade jag vilket han gjorde och sen uttalade han det betydligt tydligare. Lergrav! Varför sa han inte bara det från början?

Lergrav

Givetvis stannade vi för att ta lite kort när stenarna ser ut såhär!

Gärdsgården fick mig att tänka på kolonin, även om den vi har inte är lika ståtlig!

Sen var det dags för en av Oskars personliga favoriter på Gotland:

Furillen

Ett område som andas industri och går i färgerna grått, silver och betong. Det som ser ut som ett fängelse är en restaurang.

Riktigt häftigt! Se till att googla det, vi tror att han som byggt upp den här delen heter Johan Hellström men är inte säkra. Vi passerade i alla fall Håkan Nessers hus som gick i samma stil.

Sen var det dags att äta middag! Vi siktade på en 50-tals diner som serverade milkshakes till maten.

Maverns Diner

Mavern är gutemål och betyder mås. Vi tog varsin tallrik med vegoburgare och en chokladmilkshake. Det satt fint!

Efter maten var det helt klart dags att ge sig av hemåt!

Kvällshimmel

Runt halv nio var vi hemma igen, i lagom tid för att se på solnedgången.

Vi gick igenom bilderna från dagen ute på balkongen, jag bloggade lite och så skapade vi en spellista för balkonghäng som vi ska fylla på under veckan. En riktigt fin dag!

Nu väntar ett besök till södra Gotland, ser fram emot det!