Höjdpunkter från idag!

Dag två är slut och jag är slut. Det har varit två mycket intensiva dagar fyllda av intryck och information (och många bra citat). Även idag väljer jag att bara ha med mina personliga höjdpunkter i sammanfattningen men längst ner dyker det upp lite bonusinfo.

Jag vill dokumentera att den kvinnliga föreläsaren från igår (en av få) fick gå på efter en videoundersökning som handlade om finska mäns porrkonsumtion på nätet och jag suckar inför bristen på kvinnor, både på scen och i juryn. Tillsammans kan vi förbättra det till nästa år för det är jätteviktigt att ha framgångsrika kvinnor att se upp till, för båda könen. Nu kör vi.

Classified Information: Swedish superstars
Berättelsen om Blocket med Martin Frey och om Hemnet med Carl Henrik Borg

Hemnets VD verkar väldigt inblandad i marknadsföringen vilket märks inte minst på den instruktionsvideo som han medverkar i för deras iPhone-app. Det videoklippet har över 200 000 views på YouTube vilket han själv är imponerad över. Det blir väldigt intimt och personligt när en hög chef bjuder på sig själv sådär och hans tips var att börja i liten skala för att lära sig och sen utöka det.

Precis som jag är blocketoholic finns det Hemnet-knarkare och hemnet.se har runt sex miljoner besökare under ett år – men det är bara 150 000 hus och lägenheter som byter ägare. Utropstecken!

Jag frågade häromdan efter exempel på företag som gjort en reklamfilm enbart för webben och det verkar Hemnet ha gjort tillsammans med Peter Magnusson (med en cameo från VDn himself). Ett mycket intressant företag som det finns värdefulla saker att lära sig ifrån. Snart dyker de upp i en iPad nära dig och givetvis går det att Gilla dem på Facebook. Där uppdaterar de status på morgonen och så svarar de på eftermiddagen.

De får hundratusentals nya besökare i veckan från sina sociala medier.

Halva Sveriges befolkning besöker blocket.se varje vecka och nu har de precis uppdaterat sin hemsida, vilket jag inte riktigt har hunnit testa. De finns i 17 länder och det går väldigt bra överallt. I Frankrike har den franska varianten av Blocket, leboncoin.fr, gått om franska eBay. Hans råd var att hålla sig till sitt (enkla) koncept om man verkligen tror på det och sen fortsätta vara sann mot det.

Social media case safari – how world leaders use and (mis-use) social media
Matthias Lüfkens, marknadschef på the World Economic Forum, följt av diskussion med Joakim Jardenberg

Det här var roligt! Han visade tweets från världens ledare, allt från presidenter och prinsessor till Britney Spears. Den franske presidenten twittrar men han följer ingen, då har man ju som bekant missat hela poängen. Det är inte antal följare som spelar någon roll utan konversationen som uppstår där emellan.

Hans huvudbry var hur man håller det intimt. På Twitter följs de av en och en halv miljon människor och på Facebook har de 12 000 fans än så länge. Jocke tipsade om att integrera Facebook på hemsidan samt lägga dit en idélåda så att man kan plocka upp alla bra förslag som folk har. Ännu mer konversation!

Citaten haglade under den här föreläsningen, här kommer några stycken, alla signerade Joakim ”The Blondinbella of Social Media” Jardenberg:

  • ”Så snart två personer kommunicerar med varandra som inte annars skulle göra det, då har man en win situation” (om antal följare/fans)
  • ”Det är inte något som tar tid från dig, det är något som ger tillbaka till dig” (om sociala medier)
  • ”Don’t go for the big fail, go for the easy win” (om att använda sociala medier)

Jocke alltså! Wow.

Om du finns i sociala medier men inte svarar kan du lika gärna lägga ner. De tipsade alla VD:s runt om i Sverige att kommunicera publikt och ge sin syn på saker som händer i världen. Babysteps.

Inside the head of a serial entrepreneur
Douglas Roos från Drakborgen och grundare av Nyheter24, Tariq Krim, grundare av Netvibes och Jolicloud samt en något försenad Johan Staël von Holstein, grundare av Icon Medialab, Iqube och MyCube

Jag slänger in en video som Annika gjorde med Johan för er som vill veta mer om Facebook-dödaren MyCube. Han vill ta sig an både Facebook och Google och sparka deras stjärtar!

Citat: ”Jag ska kasta in en handgranat och skapa en massa nya stjärnor.”

Behovet av MyCube finns och Johan tycker att det är för att dessa företag är elaka och han vill inte att hans barn ska växa upp i en sådan här värld som vi håller på att skapa. (Han efterlyser förresten en VD om du är sugen?)

Tariq hade ett projekt som heter JoliCloud och som är ett nytt OS som både är billigt och enkelt att använda och med det hoppas han att alla ska kunna förverkliga sina idéer, oberoende av bakgrund och inkomst.

Welcome to the Facebook universe
Christian Hernandez Gallardo från Facebook

Först och främst! När de drog över tiden dök det upp en chatroulette i bakgrunden och jag hann inte ta kort på karlsloken som stod och öppnade gylfen men den här bilden får duga (ett knep för att få de på scen att inse att de dragit över tiden). Internethumor.

Jag gillade hans intro när han beskrev den första förälskelsen i Facebook för ungefär två år sen när man letade rätt på gamla klasskamrater (mm, jag satt och nickade) och hur den fasen nu har övergått till att vi har de varumärken vi gillar i våra feeds (mm, jag satt och nickade). Såklart han vet det, de har ju stenkoll.

Tre miljoner sidor använder Facebooks Gilla-knapp och då är det inte småpotatis vi pratar om. Det klickas Gilla två miljarder gånger varje dag. Vi spenderar i snitt över 5 timmar i månaden på FB (det är amerikanska siffror, i Sverige gäller det troligen varje dag, handen upp) och allt de rör vid blir till guld. Nu närmast positioneringstjänster, där de kan tänka sig att Places samarbetar med redan etablerade tjänster så som Gowalla.

200 milj av deras användare använder mobiltelefoner och de är benägna att uppdatera dubbelt så många gånger jämfört med användare via webben. I kontrast är de användare som ökar mest över 65 år. Han bjöd på en massa information likt det här men inte något riktigt halleluja-moment.

Citat: Facebook is a identity platform and sharing platform for the internet.

Övrigt
Lite smått och gott!

”Maybe you don’t know your readers?” Aftonbladets VD lät en groda hoppa ur munnen när de stora tidningarna diskuterade betaltjänster och den vänlige herren från NY Times fick ett råd han sent ska glömma (45 miljoner upplagor världen över).

En utmärkt representant från Ecpat fick prata i fem minuter om deras arbete mot barnsexhandel och hur de kan förbättra det. Varje dag söker 50 000 svenskar efter de hemskaste bilder på barn du kan föreställa dig. Varje dag. Ta kontakt med info@ecpat.se om du kan hjälpa dem på något sätt! (Både jag och Mona började gråta under dessa fem minuter, hemskt.)

Uppdatering: Se Jockes kommentar nedan.

Bai Kamara Jr gick otippat upp på scenen och framförde en låt som drog ner husets starkaste applåder under dessa två dagar. Klicka på bilden ovan för att höra den!

Representanter från Reebook, Volvo och Proctor & Gamble diskuterade det nya mediasamhället och jag blev så förbannad när Reebook tog upp deras rumpsko som ett bra exempel på reklam som fått stort genomslag 2010 att jag satt och darrade. Volvo trodde på en kommunikationsmix snarare än en mediamix och det lät ju bra (men jag kunde inte riktigt koncentrera mig). Grr!

SIMEs jury består till 100% av män eftersom de inte känner några kvinnor i branschen. Detsamma gäller för föreläsare och från vad jag hörde är det samma föreläsare över hela världen som åker till SIMEs event. Hjälp dem inför nästa år och gör som Ulrika gjorde, maila till SIME och anmäl intresse!

Dagens fråga? Vem cutta Liam Norberg? (Som stod på schemat men inte dök upp. Ingen information om varför, eller?)

Härligaste stunden under hela dagen var när jag, Mona och Jocke flabbade åt ett skägg, jag kan tyvärr inte berätta mer men… Myset!

Bilderna finns samlade på Flickr

Nu ska jag ta semester från mastodontinlägg. Kommentera gärna!