”Shoppa våra sovrumsnyheter/Medlemserbjudande: 20% på sovrumsnyheter, Åhléns webb.

Nu när det börjar bli höst fick jag för mig att jag ska ha ett överkast till sängen för att göra sovrummet ännu mysigare. I min jakt på överkast har jag dock upptäckt att överkast kostar. Mycket. Särskilt eftersom jag har en dubbelsäng. Hittade ändå ett någorlunda prisvärt på Åhléns – du har säkert sett det. Det har synts i deras skyltfönster, inne i butiken, på webben, i reklamfilmer, banners osv.

Medlemserbjudande: 20% på sovrumsnyheter/bild på överkast, Åhléns webb.

När jag såg att de hade 20% på sina sovrumsnyheter, information som hänger som skyltar och står i banners på webben, tänkte jag att det var lika bra att slå till. Och eftersom jag fyller år frågade jag min kille om det var okej att önska sig det av honom, när nu priset ändå var lite mindre smärtsamt (300 kronor mindre för att vara exakt). Sagt och gjort! När vi besökte Uppsala passade vi på, då jag blev påmind om erbjudandet i deras skyltfönster.

Skyltning inne på Åhléns, Uppsala.

Jag är kund på Åhléns sen tidigare men hade inte med mig något kort (har inte använt medlemskort på åratal) och hade det inte kopplat till mitt personnummer så jag fick bli kund på nytt. Okej! Men när mannen i kassan knappat in alla mina uppgifter och det var dags att betala stod inte rabatten med. För överkastet ingår inte.

Hur hade jag kunnat få för mig det, tro? Och varför trodde han att jag var sugen på att bli medlem när det enda vi skulle köpa var överkastet?

Jag har skrivit till Åhléns och berättat vad jag tycker om den här typen av kampanj. Att det är oerhört svårt för mig som kund att skilja på sovrumsnyheter och sovrumsnyheter, att deras marknadsföring är allt för otydlig och lurar deras kunder, osv. De hänvisar till att läsa det finstilta och beklagar, såklart.

Nyhetsbrev från Åhléns med rubriken ”20% rabatt på sovrumsnyheter”.

Några dagar efter vår konversation fick jag som medlem ett nyhetsbrev. Självklart med rubriken ”20% på sovrumsnyheter”, som kampanjen kallas, och med en bild (från ett bildspel med totalt fyra bilder) på just överkastet. Följt av det välbekanta erbjudandet om 20% på sovrumsnyheter. Det här är en sådan dålig kampanj att jag häpnar. Och det är inte den förlorade rabatten, det är den urusla kommunikationen som stör mig något oerhört. Att medvetet lura kunder är inte det minsta mysigt.

Avskeda alla.