Grandpa

Detta nyhetsbrev kommer vara lite dubbeltydigt – för vi känner väl alla just nu att man nästan lever i en parallell värld? Ena sekunden ojar man sig över vilken höstkappa man ska välja, för att nästa sekund sitta och fundera på ifall man faktiskt inte borde bli stödperson åt ett flyktingbarn. Man blir irriterad för att det för hundrade gången är signalfel på tåget, man lipar framför nyheterna. Man går på en modevisning med gratis snittar och bubbel, och man möter människor som inte har mat för dagen på vägen hem.  Denna veckan har det varit Stockholm Fashion Week, och det är såklart alltid roligt att se hur kreativa, inspirerande och driftiga designers som finns och verkar i vårt avlånga land. Men vi kan inte blunda för att situationen i resten av världen är hemsk, och att vi alla måste hjälpas åt.  

Så kommunicerar butiken Grandpa när de skickar ut sitt nyhetsbrev med rubriken En fucked up värld, FW15 och The Grandpa show den här veckan. TACK!

Ibland, för att inte säga nästan alltid, känns det lite förmätet att komma ut med ett nyhetsbrev i syfte att kränga mode och inredning med tanke på hur världen ser ut. Och ibland, som nu, känns det nästan inte okej att prata om FW15, accessoar-måsten och nya marmorbrickor när situationen på Medelhavet, i Makedonien, i lastbilar genom Europa, vid tunneln mellan Frankrike och England, i flyktingläger i Syriens grannländer och andra ställen på jorden är rena helveten. Vi måste, och kan, verkligen hjälpa till! Vi rekommenderar därför alla att skänka pengar till UNHCR som kan hjälpa till att göra livet lite drägligare för dessa stackars människor. Det är ju som sagt löning och allt! Följ den här länken: http://sverigeforunhcr.se/?gclid=COLy5bzryccCFWHbcgodu38FHw

Gör så eller leta upp någon annan valfri organisation att stödja. Bara gör det!

Oatly

I skuggan av Way Out West, aka Way Oat West, drar nu Kaffefestivalen igång på Södra teatern med Oatly som huvudsponsor vilket innebär att ingen komjölk kommer serveras till kaffet. På en kaffefestival. Personligen tycker jag att det här är hur stort som helst!

Det bästa med det här upplägget är att Oatly erbjuder ett utmärkt alternativ som smakar likadant samtidigt som det är bättre för miljön och djuren än vad komjölk är vilket kommer vara omöjligt att motstå för alla kaffeälskare.

De skriver det bäst själva på Instagram: 51% of all coffee consumed in Sweden includes milk. If we swapped cow’s milk for oat drink, we could save 185,448,790 kg CO2e in one year. That’s the same as 328,286 one way tickets from Sweden to Thailand. Or 35,529 trips around the globe in a car.

Wow! No cow.