• http://www.goncalves.se/ Robin Rutberg Goncalves

    Bra inlägg, skönt med lite diskussioner kring tonläge och ”jaget” hos Facebooksidorna. Ofta tycker jag att för stort fokus läggs på själva kampanjerna när man tar del av  sammanställningar av den här typen.

  • http://twitter.com/emelitweet emeli backström

    Ojoj så många som bryter mot de reglerna. Det finns ju många som frilansar och föreläser i sociala medier, tror inte alla är så insatta som du och det tipsas säkert ibland om hur man kan tävla med gilla-knappen.  

  • http://www.helalf.se/ Helen

     Jag håller med om att man lägger alldeles för stor vikt på kampanjer, de varar ju bara en begränsad period. De är bra om man vill locka till sig fler fans, men absolut viktigast är ju att ha en strategi för hur man bemöter de fans man redan har!

  • http://www.helalf.se/ Helen

     I loggen är det ju strictly verboten att använda något av Facebooks verktyg men som du säger, jag ser det också jämt. Bäst är ju att ta ett möte med Facebook och be att få en grundkurs, de är riktigt bra!

  • http://twitter.com/rtjsyd RäddningstjänstenSyd

    Bra skrivet! men hur gör man bra länkar tex som Grönans ”jobba hos oss”  och ”öppettider”? 

  • http://profiles.google.com/rockspindeln Helen Alfvegren

    Bygg en egen applikation! https://developers.facebook.com/docs/guides/canvas/ Ta hjälp av en utvecklare om ni inte kan själva.

    Kika även på  http://www.involver.com/ som har en del smarta apps som är enkla att lägga till. 

    När en länk är grå och ser ut såhär så är den byggd av en utvecklare som kan koda lite men Involver och andra liknande verktyg tar hand om det mesta. Kika längst ner på de sidor du tycker är snygga, ofta hittar man en avsändare från det företaget som har byggt/bjudit på appen. 

    Sök även bland Facebooks egna applikationer om det är någon som passar er bra! http://www.facebook.com/apps/directory.php

  • http://twitter.com/lokkomotion Anne-Lie Lokko

    Gillar!

  • http://mwcom.se Markus Welin

    Jättebra inlägg Helen! Det jag tror kommer vålla mest huvudbry framöver är att man inte får använda like-button som röstningsfunktion. Generellt är det för övrigt många som jobbar med Facebook som skulle må bra av att få en lapp med guidelinesen klistrad i pannan :)

  • Anonym

    Jag tror också det! Ju fler som lär sig desto fler roliga case att hämta inspiration ifrån! 

  • Pingback: Anmärkningsvärt 24 maj 2011 — Being Micke Kazarnowicz()

  • http://twitter.com/charigolise Allis

    jag jobbar som en ansvarig för facebook sidan för leksaksbutiken Happies. Jag undrar hur man får dit personliga länkar som ”sluta röka” ”twitter” osv. Tacksam för svar! :) 

  • Anonym

    Allis, kika på involver.com, de har en del appar som man kan lägga till. Sen går det även att bygga länkar, en shop till exempel, eller bara en välkomstsida med länk till er hemsida genom att använda FBML. http://www.facebook.com/apps/application.php?id=4949752878&sk=info Lycka till!

  • Emeli

    Halloj. Jag vet inte riktigt vad en FB-applikation innebär. Just nu har Fastighetsbyrån en tävling där man bla använder sig av gilla-knappar (och finalen skall avgöras med flest gilla).  Är det ok om de har lagt det på en egen sida (är det det som menas med app?)?
    http://www.sverigescharmigastehem.se/

  • http://www.helalf.se/ Helen Alfvegren

    Hej Emeli! Absolut, det är okej! 

    En app, eller applikation, är en flik/länk som kan bestå av en tävling, en Twitter-feed, en YouTube-kanal eller liknande, allt de Facebook inte erbjuder själva utan som man får bygga till. Se hur ICA har det på sin sida http://www.facebook.com/ICA – Butiker, Kompispris, Remixer osv är typiska exempel. 

  • Pingback: Öppet brev till Facebook med ett litet tips! - Helen Alfvegren | Helen Alfvegren()

  • Pingback: Jag söker jobb inom sociala medier från 1 januari #nyttjobb Puss för RT! | Helen Alfvegren()

  • Pingback: Jag söker jobb inom sociala medier från 1 januari  | Helen Alfvegren()

  • Pingback: Torsdagstrix – Marknadsföring i de sociala medierna del 2 « jabbo()

  • Pingback: Facebook för företag – Hur gör man? | Henrik Löwenhamn()