Facebooks nya guidelines för tävlingar och exempel på bra svenska företag

19 Maj

Jag har kikat igenom Facebooks nya guidelines som kom den 11 maj och tänkte skriva en kommentar om det men först några bra exempel på vad svenska företag gör i dag på Facebook som går att ta efter!

Gröna Lund

Gröna Lund jobbar bra med sina länkar och har med de uppenbart viktigaste som Öppettider, Evenemang och Jobba på Grönan. Jag är speciellt förtjust i hur de jobbar med videos och bilder, helt föredömligt!

Se till att filma om det händer något särskilt och släng upp det direkt på Facebook! Varför inte direkt med Bambuser?

Ängavallen

Ängavallen jobbar fint med Recensioner, både som länk men även om någon bloggat, recenserat eller tipsat om deras gård i en blogg eller en tidning.

Lyft upp det positiva som kunder och besökare säger om er på andra delar av www!

Nobis Hotell

Nobis Hotel har ett helt unikt tilltal på Facebook – de låter hotellet uppdatera som om det vore en person vilket skapar en fryntlig och mysig stämning. Notera att de lagt in Twitter och FourSquare som länkar och klicka på bilden för att se hur välkomstsidan ser ut, med beställningsmöjligheter, mycket bra!

Skapa en egen röst, det är fritt fram att komma med något nytt!

Marabou

Marabou presenterar sitt sortiment via länken som heter Chokladen och där kan man även Dela med sig av det man gillar till sina vänner. (Synd bara att de inte lyft upp den senaste nyheten på samma sätt, den är ej delbar.)

De är duktiga på att ställa frågor om smaker och favoriter, utnyttja chansen du med och använd gärna Frågor eller Polls.

ICA

ICA har ju mycket gratis i och med sitt välkända varumärke och omtyckta reklamfilmer men jag gillar verkligen deras initiativ Sluta röka (gör det!) och den senaste videon med kompispriser som fått ta stor plats på Facebook.

Glöm inte bort att använda andra sociala medier, som YouTube och Spotify!

Cupcake STHLM

Cupcake STHLM använder sig av många aktuella bilder och ger inblickar i vad som händer i butiken mest hela tiden! De har en snygg länk som presenterar alla cupcakes och en annan som leder till ett anmälningsformulär till nyhetsbrevet.

Säljer du något? Skaffa en shop! Jobba även med rabattkoder, Cupcake STHLM delar ut en varje dag!

Slottsträdgården i Malmö

Slottsträdgårdens kafé jobbar otroligt smakfullt med dagsaktuella uppdateringar om mat och väder, vilket passar dem perfekt, och lägger gärna upp bilder för att locka kunder till sitt kafé. Vi känner oss lockade kan jag hälsa!

Vad vill dina kunder läsa om? Anpassa uppdateringarna efter deras behov och önskningar! Om du inte vet vad de vill ha, fråga!

Blocket

Blocket utnyttjar sina tokroliga annonser på ett smart sätt men det är ändå deras länk Riktlinjer som fortfarande impar på mig!

Våga ställa krav på era fans! Tänk på att allt som skrivs på Sidan är du ytterst ansvarig för.

Sägen

Sägen gör underbart vackra smycken och delar med sig av nyheter, resor och fina betyg. Det är ett litet företag som jobbar bra med bilder, bloggar och uppdateringar, som den ovan till exempel!

Var personlig! Det är inte antalet fans som räknas, det är hur värdefulla de är för dig och ditt varumärke som spelar roll.

Facebook Guidelines

Facebook har en hel del regler att följa och det är du som sköter sidan som är ansvarig för att lära dig dessa. Om byrån som du jobbar med inte kan allt, se till att maila samtliga länktips till dem!

Funderar ni på att köra en kampanj på Facebook så bygg en applikation! Det är din, eller byråns, skyldighet att informera deltagarna om att den information de ger ifrån sig samlas in av er och inte av Facebook. Det måste även tydligt stå att Facebook inte är med och sponsrar, administrerar eller samarbetar med er i kampanjen.

Du får inte använda dig av Facebooks verktyg (Gilla, Checka in eller Dela till exempel) när du uppmanar Facebook-användare att delta i din kampanj. Det är till exempel inte okej att deltagarna ska Gilla något för att rösta fram ett alternativ, tänk ut en annan lösning istället! Det är inte heller tillåtet att ha en kampanj eller tävling där användaren per automatik blir en deltagare för att de Gillar din sida, Checkar in eller kommenterar på en bild etc.

Tänk på att du inte får meddela vinnare genom Facebooks egna funktioner som Meddelanden, Chat eller inlägg på varken Profil eller Sida! Nästan alla bryter mot det. Du får heller inte använda Facebooks namn eller varumärke i samband med din kampanj eller i villkoren för tävlingen eller kampanjen utan Facebooks godkännande. För mer info, se länkar nedan!

Länktips!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • http://www.goncalves.se/ Robin Rutberg Goncalves

    Bra inlägg, skönt med lite diskussioner kring tonläge och ”jaget” hos Facebooksidorna. Ofta tycker jag att för stort fokus läggs på själva kampanjerna när man tar del av  sammanställningar av den här typen.

  • http://twitter.com/emelitweet emeli backström

    Ojoj så många som bryter mot de reglerna. Det finns ju många som frilansar och föreläser i sociala medier, tror inte alla är så insatta som du och det tipsas säkert ibland om hur man kan tävla med gilla-knappen.  

  • http://www.helalf.se/ Helen

     Jag håller med om att man lägger alldeles för stor vikt på kampanjer, de varar ju bara en begränsad period. De är bra om man vill locka till sig fler fans, men absolut viktigast är ju att ha en strategi för hur man bemöter de fans man redan har!

  • http://www.helalf.se/ Helen

     I loggen är det ju strictly verboten att använda något av Facebooks verktyg men som du säger, jag ser det också jämt. Bäst är ju att ta ett möte med Facebook och be att få en grundkurs, de är riktigt bra!

  • http://twitter.com/rtjsyd RäddningstjänstenSyd

    Bra skrivet! men hur gör man bra länkar tex som Grönans ”jobba hos oss”  och ”öppettider”? 

  • http://profiles.google.com/rockspindeln Helen Alfvegren

    Bygg en egen applikation! https://developers.facebook.com/docs/guides/canvas/ Ta hjälp av en utvecklare om ni inte kan själva.

    Kika även på  http://www.involver.com/ som har en del smarta apps som är enkla att lägga till. 

    När en länk är grå och ser ut såhär så är den byggd av en utvecklare som kan koda lite men Involver och andra liknande verktyg tar hand om det mesta. Kika längst ner på de sidor du tycker är snygga, ofta hittar man en avsändare från det företaget som har byggt/bjudit på appen. 

    Sök även bland Facebooks egna applikationer om det är någon som passar er bra! http://www.facebook.com/apps/directory.php

  • http://twitter.com/lokkomotion Anne-Lie Lokko

    Gillar!

  • http://mwcom.se Markus Welin

    Jättebra inlägg Helen! Det jag tror kommer vålla mest huvudbry framöver är att man inte får använda like-button som röstningsfunktion. Generellt är det för övrigt många som jobbar med Facebook som skulle må bra av att få en lapp med guidelinesen klistrad i pannan :)

  • Anonym

    Jag tror också det! Ju fler som lär sig desto fler roliga case att hämta inspiration ifrån! 

  • Pingback: Anmärkningsvärt 24 maj 2011 — Being Micke Kazarnowicz

  • http://twitter.com/charigolise Allis

    jag jobbar som en ansvarig för facebook sidan för leksaksbutiken Happies. Jag undrar hur man får dit personliga länkar som ”sluta röka” ”twitter” osv. Tacksam för svar! :)  

  • Anonym

    Allis, kika på involver.com, de har en del appar som man kan lägga till. Sen går det även att bygga länkar, en shop till exempel, eller bara en välkomstsida med länk till er hemsida genom att använda FBML. http://www.facebook.com/apps/application.php?id=4949752878&sk=info Lycka till!

  • Emeli

    Halloj. Jag vet inte riktigt vad en FB-applikation innebär. Just nu har Fastighetsbyrån en tävling där man bla använder sig av gilla-knappar (och finalen skall avgöras med flest gilla).  Är det ok om de har lagt det på en egen sida (är det det som menas med app?)?
    http://www.sverigescharmigastehem.se/

  • http://www.helalf.se/ Helen Alfvegren

    Hej Emeli! Absolut, det är okej! 

    En app, eller applikation, är en flik/länk som kan bestå av en tävling, en Twitter-feed, en YouTube-kanal eller liknande, allt de Facebook inte erbjuder själva utan som man får bygga till. Se hur ICA har det på sin sida http://www.facebook.com/ICA – Butiker, Kompispris, Remixer osv är typiska exempel. 

  • Pingback: Öppet brev till Facebook med ett litet tips! - Helen Alfvegren | Helen Alfvegren

  • Pingback: Jag söker jobb inom sociala medier från 1 januari #nyttjobb Puss för RT! | Helen Alfvegren

  • Pingback: Jag söker jobb inom sociala medier från 1 januari  | Helen Alfvegren

  • Pingback: Torsdagstrix – Marknadsföring i de sociala medierna del 2 « jabbo

  • Pingback: Facebook för företag – Hur gör man? | Henrik Löwenhamn