Vegetariska världsdagen

Den 1 oktober varje år firas Vegetariska världsdagen. Vegetarisk avser sådan föda som inte härstammar från djurriket, enligt Wikipedia, dvs vegansk om man ska vara den som är den. För mig personligen har det varit väldigt intressant att följa svenskarnas förhållande till veganskt och vegetariskt under de senaste åren. För enormt mycket har hänt. Inte bara att ordet ”vegan” trycks på förpackningar, att ICA har en 30 dagars veganutmaning eller att SVT sänt det första veganska matlagningsprogrammet Vegorätt. Det har också skett en förskjutning av vem som är avsändare (inte veganer) av budskapet (ät inte djur). Allt fler identifierar sig med att äta vego och kanske framförallt, mängden produkter som företag lanserar till en bred, snarare än en smal målgrupp, har ökat lavinartat.

Lägg till sociala medier på det så har vi plötsligt ett helt nytt vegolandskap att titta runt i!

Aldrig varit enklare

Det har aldrig tidigare varit så enkelt att vara vegan. Det har aldrig tidigare varit så enkelt att vara vegan. Det har aldrig tidigare varit så enkelt att vara vegan. Det har aldrig tidigare… Jag vill verkligen att folk ska förstå det. Inte bara för att det finns mer att äta, utan även för att det är lättare att identifiera sig (plant based, raw, flexitarian osv) och du som vågar ta steget kan numera känna dig omfamnad av butiker, restauranger, miljöorganisationer och företag som faktiskt backar ditt beslut att äta grönt istället för rött.

Fler nya veganer

Jag känner många personer som inte har ätit kött på tjugo år. Men min magkänsla säger mig att det nu, vilken dag du vill i veckan, finns fler personer som inte har ätit kött på tjugo dagar. På gott och ont. Kommentarer som ”Jag har köpt en växtbaserad kaffemjölk för första gången. Hur ska jag använda den?” är inte helt ovanliga på Facebook. För många (läs: unga) som upptäcker hur djur behandlas, antingen via vänner i sociala medier eller en dokumentär på Netflix, tas beslutet att bli vego blixtsnabbt, där och då. Men det går inte att komma undan att det trots allt krävs en viss kunskap. Som tur är har mängden personer som sitter på den kunskapen aldrig varit fler och de har skapat sajter, kokböcker, nyhetsbrev, recept och annan info som de gärna delar med sig av.

Våga bryta skinkmacksnormen

Sen har vi företagen som flirtar vilt med den här relativt nya målgruppen. Många gånger, gissar jag, för att de har någon på arbetsplatsen som är vegan eller vegetarian och som driver på. För det krävs att någon är först och bryter normen. Som vågar ta plats, visa att det går och som avbeställer de där inplastade ost- och skinkmackorna till fikat. Det inspirerar i sin tur några till, som sen sprider sina egna ringar på vattnet. Och då kommer företagen på att det är ekonomiskt lönsamt att bryta mot normen, så de gör egna kopior som måste få plats bredvid de redan etablerade nykomlingarna, så de ges ännu större plats.

Överrösta av vegoinitiativ

På senare år har vegoinitiativ kommit från otroligt otippade avsändare. Vagabond, som i princip har djur i alla sina skor, skapade en Non Animal Collection. Texas Longhorn, vars motto ”vegetarian betyder dålig jägare”, började servera en vegansk ostburgare. IKEAs världsberömda köttbullar finns nu även som grönsaksditon. Och efter att hamburgerrestaurangen Max lanserat fem vegoburgare var de snabba med att lägga till ett veganskt önskemål på menyn när kunderna efterfrågade det: Oumph-lådan.

Det går knappt att gå någonstans nu utan att se nya veganska alternativ och initiativ. Polarbröd. SJ. Espresso House. Häagen-Dazs. Pressbyrån. Felix. Pastejköket. Preem. Åre Chokladfabrik. Ben & Jerry’s. Flora. Tuttifrutti. 3 vänner. Vapiano. Utöver ICAs veganutmaning, COOPs Den nya vardagsmaten, Hemköps Variera med vego och Willys Vego för alla. Utöver nya märken som Oumph!, Vegme och Pulled oats. Utöver restauranger som Taku-Taku, Mahalo och The Plant. Utöver poddar, tidningar och mässor. Utöver Facebook-grupper, Instagram-influencers och Youtube-kanaler. Utöver foodtrucks, matkassar och stjärnkrogar.

Till och med restaurangen vid Drottningholms slott har en veganburgare! Men så kostar den 175 spänn också. (En av stans godaste!)

Vego är ingen trend längre

Varje gång jag plockar upp en produkt med veganmärkning, säg en färdig pizzadeg, så blir jag alldeles varm i hjärtat. För att alla dessa små steg, alla kampanjer som fokuserar på vego, alla diskussioner i kommentarsfälten på Facebook (okej, inte alla), alla samtal och vänliga mail till butiker och företag som uppmuntrar dem att ta in och producera fler vegoprodukter leder oss bort från den gamla normen och mot en ny. Och vi är så nära nu.

Vego är inte längre en trend. På Vegetariska världsdagen 2017 är vego bara där. Som jag har längtat!