Jag gillar verkligen att jobba med Facebook och alla möjligheter som det innebär men på sistonde har jag privat börjat rensa bland all info, vänner och bilder som jag delat med mig av. Främst för att jag inte riktigt vet om jag vill ha alla mina vänförhållanden där eller inte men även för att det börjar bli dags att stanna upp och tänka efter lite.

Aldrig någonsin har så många gett ifrån sig så mycket information om sig själva utan att ifrågasätta det. Facebook är en plattform som samlar information om sina användare och säljer den vidare, glöm inte bort det. The Montreal Gazette skriver att vi betalar för den sociala medier-revolutionen, och inte bara i tid som de flesta kanske tror, utan även med vårt privatliv.

Nu när Places har lanserats känns det som att fler borde tänka efter före de uppdaterar.  Facebook vill ha en del av kakan bland de positioneringstjänster som redan finns och jag har flera vänner som använder Gowalla och FourSqaure men ärligt talat är det något inom mig som säger stopp. Jag drar i nödbromsen, så social vill inte jag vara. Om ingen annan säger stopp så kan jag vara den första.

Positioneringstjänster går ut på att man ska dela med sig om var man befinner sig någonstans och delvis även berätta eller beskriva vad man gör där, det kan handla om en kort kommentar eller kanske en bild. Dina vänner som är kopplade till tjänsten, som nu på Facebook, kan då se om du är i närheten och företag kan erbjuda dig rabatter om du checkar in på just deras butik.

Det finns självklart säkerhetsinställningar för det här, och jag har som sagt flera vänner som redan använder det aktivt och trivs med det, men tänk på att allt material som du lägger upp är ovärderligt för företag och det ger du bort ”gratis”.

Inside Facebook skriver om hur annonsörer använder din information till sin fördel så fundera ett extra varv innan du uppdaterar om var du bor bara för att Facebook har en ny profil. Behöver du berätta det för alla? Varför?

Jag har en god vän som precis har skaffat ett Facebook-konto, mest för att nätverka och få inbjudningar till de events som skapas men säkert också för att hålla koll på det som alla pratar om. (Just nu Ricky Gervais intro på The Golden Globes.) Nu ser jag i min feed hur han utan att tänka sig för fyller i all den information som efterfrågas utan att ens reflektera över det, för vem gör det?

Härom helgen var vi på en gemensam nyårsfest. Dagen efter skickade jag en vänförfrågan till en av värdinnorna som jag känt ett tag och det snappade Facebook upp. Jag tror att fler, liknande slutsatser, kommer presenteras framöver som en påminnelse om att allt vi gör samlas in och utvärderas.

Jag är övertygad om att jag får anledning att återkomma till mitt svaga intresse för positioneringstjänster och kanske en slutsats om hur jag kommer att använda Facebook privat. Jag tvivlar inte på att detta kommer att slå igenom, jag vill bara ta tillfället i akt och belysa att vi faktiskt betalar ett pris för det. Högt eller lågt, det bedömer du bäst själv.

Om du använder positioneringstjänster får du gärna berätta om fördelarna och om du funderat över några nackdelar.

Om du inte använder positioneringstjänster får du gärna berätta om varför inte och om din inställning till dessa.